söndag 28 mars 2010

Likasinnade likaläsare

Efter att ha läst Paolo Bacigalupis fantastiskt intressanta och depressionsframkallande framtidsvision The Windup Girl önskar jag verkligen att någon var intresserad av att starta en läsecirkel på temat kinesisk science fiction här i Stockholmstrakten. Men det lär väl inte hända. Hur som helst tänker jag ha en egen liten läsecirkel här hemma under våren och läsa två kinesiska dystopier, Huanghuo 《黄祸》 (Den gula faran) av Wang Lixiong och Shengshi Zhongguo 2013 《盛世:中国 2013》 (De rika åren, Kina 2013) av Chen Guanzhong. Mer om dessa böcker längre fram. Tills vidare rekommenderar jag Bacigalupi. Hans bok utspelar sig i Thailand, så det är i alla fall rätt världsdel.

4 kommentarer:

  1. På temat svenskar intresserade av kinesisk science fiction så vet du väl att det publicerades en kandidatuppsats i kinesiska vid Lunds universitet för några år sedan (HT-06), av en viss Erik Sterneberg, om Lao Shes dystopi KATTRIKET. Erik bor numera, ryktas det, i Stockholm, så vem vet - du kanske faktiskt kan få till en "riktig" läsecirkel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ryktena om min bosättning i den svenska Hufvudstaden är kraftigt överdrivna. Numera bor jag i 南锣鼓巷 i Peking. Kom förbi på té om ni gillade "Att läsa Kattriket". Ta med té.

      Radera
  2. Å, just det, Kattriket! Den hade jag glömt! Borde väl se till att få tag på den där uppsatsen.

    SvaraRadera
  3. Och bara man önskar så trillar den ner i mailboxen!

    SvaraRadera