torsdag 2 september 2010

Chinese Literature Today

Jag prenumerar inte på många tidskrifter nuförtiden - förutom Språktidningen tror jag att den senaste tidskrift jag tog en prenumeration på (om jag räknar bort Kalle Anka, Bamse och Kamratposten) var den förträffliga Persimmon, som tyvärr inte existerar längre.

Men nu har jag i alla fall börjat prenumera på Chinese Literature Today och i veckan fick jag det första numret. Jag har inte hunnit läsa allt än, men här finns verkligen en hel del intressanta artiklar, bland annat om de två litterära "huvudstäderna" Beijing och Shanghai, presentationer av olika poeter, ett specialtema om Bi Feiyu och flera noveller i översättning till engelska. Artikeln om Wei Huis Shanghai Baby känns som om den är några år försent ute, men i övrigt verkar det mesta spännande. Recensionsdelen gillar jag också, förutom det faktum att alla titlar står i engelsk översättning fast boken inte är översatt, och att originaltitel helt saknas. Litet dumt. Men hur som helst ser jag fram emot att ta mig an den!

2 kommentarer:

  1. Läser du många böcker på kinesiska? Vet du om några bra kinesiskaböcker som har pinging med kinesiska tecknen?

    SvaraRadera
  2. Jovisst! Här hittar du en lista över barnböcker med pinyin som du kan låna (du kan beställa dem till närmsta bibliotek): http://www.interbib.se/default.asp?id=27289&ptid=

    SvaraRadera