torsdag 27 december 2018

Bästa skönlitterära prosan i Kina 2018

Precis som förra året har jag försökt sammanställa en kort lista på vilka böcker som har rekommenderats oftast i olika Årets bästa-listor över skönlitteratur i Kina. Precis som förra året är det prosa det handlar om - poesin verkar inte få lika många listor, eller så letar jag på fel ställen. Hur som helst: här är de bästa böckerna från 2018. Jag har tyvärr knappt läst någon av dem (jag har inte ens läst alla från förra året än), men jag äger i alla fall hälften av dem och ser särskilt fram emot att få läsa Li Ers nya roman, hans första på tretton år.

I bokstavsordning (efternamn):

  • Chi Zijian 迟子建, Houniao de yonggan / Flyttfågelns mod 《候鸟的勇敢》
  • Jia Pingwa 贾平凹, Shan ben / Bergets ursprung 《山本》
  • Li Er 李洱, Ying Wuxiong / Ying Wuxiong 《应物兄》
  • Liu Liangcheng 刘亮程, Shaohua / Budbäraren 《捎话》
  • Wang Anyi 王安忆, Kaogong ji / Hantverkarens anteckningar《考工记》
  • Wang Zhanhei 王占黑, Kong xiang pao / Tomma tunnor 《空响炮》
  • Xu Zechen 徐则臣, Bei shang / Norrut 《北上》
  • Zhou Daxin 周大新, Tian hei de hen man / Himlen mörknar mycket långsamt 《天黑得很慢》
  • Zhou Jianing 周嘉宁, Jiben mei / Grundläggande skönhet 《基本美》




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar