fredag 17 december 2010

Intervju med Liu Cixin


China Daily har gjort en lång intervju med Liu Cixin, just nu en av de mest populära scifi-författarna i Kina. Jag har förgäves försökt få tag på hans 《三体》-trilogi, men den är tyvärr slutsåld på både Dangdang och Amazon.cn, så jag får vänta tills någon vänlig själ shoppar den åt mig på plats i Kina. Första delen ligger visserligen ute på nätet, men mina ögon mår inte så bra av att läsa på skärmen...

Någon borde nog läsa och ge ut litet kinesisk science fiction på svenska.

3 kommentarer:

  1. Sedan hjälper det väl inte att de flesta knappt är medvetna om att kinesisk sf över huvud taget existerar heller. Delta gav ut 猫城记 översatt via ryskan en gång i tiden, Jules Verne-Magasinet hade något temanummer, men det var ett tag sedan nu.

    //JJ

    SvaraRadera
  2. Den är slutsåld lite överallt här i Peking också. Speciellt första delen är svår att få tag på.

    SvaraRadera
  3. Elände! Jag orkar inte läsa på datorskärm just nu, mina ögon håller på att ta slut. Man får kanske drömma om en nyutgivning, eller en Hongkong-utgåva eller något liknande.

    SvaraRadera